وزیر جهاد کشاورزی: مردم منتظر کاهش قیمت برنج باشند | آغاز توزیع ۶۰ هزار تن برنج بازار بورس از شنبه ۷ تیر ۱۴۰۴ با چه دامنه نوسانی آغاز به کار خواهد کرد؟ ۶۷ درصد از درآمد‌های تهرانی‌ها صرف پرداخت اجاره می‌شود تحریم‌ها تنها ۱۰۰ هزار بشکه از فروش نفت ایران را کاهش داد زنجیره ارزش صنعت نفت، قهرمان بی‌صدای روز‌های بحران سوخت قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۵ تیر ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۵ تیر ۱۴۰۴) | کاهش قیمت‌ها تمدید لغو پرواز‌های داخلی و خارجی در شمال، جنوب و غرب کشور تا ساعت ۱۴ فردا (جمعه، ۶ تیر ۱۴۰۴) دستورالعمل استرداد وجه بلیت پرواز‌های لغو شده اعلام شد لزوم آغاز تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و خدماتی | کارگران آتش نشانی و خدماتی سنگ تمام گذاشتند قرائت کنتور برق تهرانی‌ها از شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) طبق روال گذشته انجام می‌شود قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۵ تیر ۱۴۰۴) | دلار چه قیمتی دارد؟ قیمت دلار جهانی امروز (۵ تیرماه ۱۴۰۴) | دلار جهانی به کف قیمت چند ساله سقوط کرد مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی ویژه دهک‌های یک تا سه درآمدی از شنبه (۷ تیرماه ۱۴۰۴) آغاز می‌شود+ جزئیات نرخ امروز طلا در مشهد چقدر است؟ (۵ تیر ۱۴۰۴) بانک مرکزی: تأمین ارز واردات در مدت ۳ ماه از ۱۲.۳ میلیارد دلار گذشت قیمت سیب‌زمینی نصف شد (۵ تیر ۱۴۰۴) جابه‌جایی بیش از ۴.۶ میلیون مسافر توسط ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری در ۱۲ روز جنگ وزیر راه و شهرسازی: بازسازی مناطق خسارت‌دیده در جنگ در اولویت وزارت راه است قرائت کنتور مشترکان آب و فاضلاب از هفتم تیر به روال عادی بازمی‌گردد قیمت طلای جهانی اندکی بالا رفت (۵ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۵ تیر ۱۴۰۴) | ملزومات سالاد چه قیمتی دارند؟ تخصیص ارز ترجیحی واردات نهاده‌های دامی و برخی کالا‌های اساسی به روال قبل بازگشت چگونگی فعالیت بازار سهام و ابزار‌های دیگر تا عصر جمعه (۶ تیر ۱۴۰۴) اعلام خواهد شد زمان آغاز مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد+ جزئیات فروش طلا با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ‌های اعلامی را گزارش کنید ساعت کاری بانک‌ها از شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) چگونه خواهد بود؟ بررسی بازار خودرو پس از آتش‌بس ایران و اسرائیل (۴ تیر ۱۴۰۴) + جدول
سرخط خبرها

ظرفیت های سازمان همکاری اقتصادی اکو برای توسعه ترانزیت خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۰۳۰۶۶
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
ظرفیت های سازمان همکاری اقتصادی اکو برای توسعه ترانزیت خراسان رضوی
خراسان رضوی به دلیل همسایگی با کشور‌های آسیای مرکزی، می‌تواند به پل ارتباطی این کشور‌ها به آب‌های آزاد تبدیل شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «تیم مارشال» نویسنده کتاب «در اسارت جغرافیا» آسیای مرکزی را منطقه‌ای می‌داند که به دلیل دسترسی نداشتن به آب‌های آزاد در خشکی محصور شده است و در بن بست استراتژیک قرار دارد. این مسئله نشان می‌دهد که خراسان رضوی به دلیل همسایگی با کشور‌های آسیای مرکزی، می‌تواند به پل ارتباطی این کشور‌ها به آب‌های آزاد تبدیل شود.

خراسان رضوی دارای سه گذرگاه مرزی فعال شامل دوغارون با افغانستان و لطف آباد و سرخس با ترکمنستان است که هر سه سهم مهمی از این تجارت را برعهده دارند. همچنین بر اساس اعلام مسئولان راه آهن خراسان، بیش از ۷۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از گذرگاه ریلی سرخس می‌گذرد و همین نشان می‌دهد که ایستگاه راه آهن سرخس، معبر مهم ترانزیت ریلی ایران است. همچنین خراسان رضوی به دلیل موقعیت جغرافیایی نقش مهمی در توسعه ترانزیت منطقه‌ای و همکاری‌های سازمان اکو دارد. 

این استان به عنوان یکی از محور‌های اتصال ایران با کشور‌های آسیای مرکزی و افغانستان می‌تواند در تسهیل ترانزیت و تجارت بین المللی نقشی کلیدی ایفا کند. خراسان رضوی در مسیر کریدور‌های مهم ترانزیتی، از جمله کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب قرار دارد. این موقعیت، امکان ارتباط با کشور‌های آسیای میانه (ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان) و افغانستان را فراهم می‌کند.

ظرفیت‌های ترانزیت خراسان رضوی

کریدور شرق-غرب یا جاده ابریشم یکی از کریدور‌هایی است که از خراسان رضوی می‌گذرد. مسیر ایرانی کریدور شرق-غرب از مرز‌های شمال شرقی ایران شامل: دوغارون، سرخس، باجگیران، لطف آباد و اینچه برون، به مرز‌های خروجی غربی و شمال غربی شامل جلفا، بازرگان، سرو، رازی، تمرچین، باشماق، خسروی و برعکس است. این مسیر افزایش ترانزیت از چین به ترکیه و کشور‌های اروپایی و همچنین درجهت معکوس را هدف گذاری کرده است.

گذرگاه ریلی چابهار-سرخس با اتصال به سواحل مکران با هدف توسعه استان‌های شرقی، ایجاد شاخه جدید در کریدور شمال- جنوب در دست احداث است. ایران با تکمیل خط آهن چابهار-سرخس می‌تواند نقشی پررنگ در صنعت ترانزیت ایفا کند که علاوه بر درآمدزایی، منجر به استحکام روابط با کشور‌های آسیای میانه می‌شود.

خراسان رضوی از نظر موقعیت ترانزیتی در ارتباط زمینی و مستقیم با پنج کشور قرار دارد. درمجموع ۳۵کشور در دنیا هست که این‌ها دسترسی به آب‌های آزاد و دریا ندارند و از این میان، پنج کشور همسایه خراسان رضوی هستند.

چالش‌های ترانزیت خراسان رضوی

  • کمبود شبکه بزرگراهی
  • فرسوده بودن ناوگان‌های حمل و نقل استان
  • کمبود تجهیزات مدرن در گمرکات
  • نوسانات نرخ ارز
  • صدور بخشنامه‌های خلق الساعه 
  • نبود متولی واحد در حوزه ترانزیت.
  • طولانی بودن فرآیند‌های تشریفات گمرکی در مرز‌ها
  • مشکل تبادل ارزی در اخذ کرایه حمل

راهکار‌های توسعه ترانزیت خراسان رضوی

  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی
  • نوسازی ناوگان‌های حمل ونقل
  • ایجاد متولی واحد برای ترانزیت
  • تدوین قانون‌های مشترک بین ایران و کشور‌های اکو در حوزه ترانزیت و گمرک
  • حذف رویه‌ها و ابلاغیه‌های زائد قانونی و اداری
  • بهره گیری از فناوری‌های نوین در حوزه حمل ونقل
  • حمایت از شرکت‌های حمل ونقل داخلی و بین المللی
  • کاهش زمان و هزینه‌های تشریفات 
  • گمرکی و اداری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->