پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴) افزایش گمرکات خراسان رضوی به ۷ پایانه | تعرفه صفر برای ۸۰ درصد از اقلام تجارتی استان با اوراسیا آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی برگزار شد | ۳۰ کشور جهان، مشتری اقلام صادراتی خراسان رضوی تعرفه گمرکی واردات موبایل در سال ۱۴۰۴ اعلام شد+جزئیات پزشکیان: باید تفکر سیستمی و توانمندی کار تیمی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم علت عدم شماره‌گذاری محصولات ایران خودرو در سال ۱۴۰۴ چیست؟ سکوت آماری در بازار مسکن ساعات کاری ادارات از ۱۵ خرداد ۱۴۰۴ کاهش می‌یابد + جزئیات نرخ بیکاری ۷.۶درصد شد با تعدیل شدن نرخ ارز قیمت کالا‌ها کاهش می‌یابد؟ قیمت لاستیک از امروز ۱۰ درصد گران‌تر می‌شود (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) + سند کدام بیمه‌ها کام مردم را تلخ کردند | ثبت ۱۰ هزار شکایت در ۱۴۰۳ سهم نفت از بودجه ایران فقط ۱۷ درصد است وزیر صمت: تعرفه خودرو‌های وارداتی کاهش خواهد یافت رشد ۲۳ هزار واحدی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) یارانه ۱۸ میلیون ثروتمند؛ به زودی قطع می‌شود ادامه نگرانی‌ها از سوء تغذیه کودکان در افغانستان | جان ۳.۵ میلیون کودک در خطر است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) | نوسان دلار در کانال ۸۸ هزار تومان قیمت طلا در مشهد چقدر شد؟ (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) دهک ۴ از وام ودیعه ۴۰۰ میلیونی مستأجران حذف شد معافیت جدید گمرکی ابلاغ شد سقف وام ودیعه مسکن مستأجران افزایش یافت + جزئیات (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) کمبود و گرانی روغن در فروشگاه‌ها‌ی مشهد ادامه دارد | تزریق قطره چکانی روغن به بازار پیش‌بینی خرید تضمینی ۵۳۸ هزار تن گندم در خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۴ فرصت مشهد برای خلق ارزش از اقتصاد زیارت احیا و مرمت ۶ هزار و ۲۱۲ کیلومتر قنات در خراسان رضوی واقعی‌نبودن قیمت برق، یکی از دلایل مصرف بالای آن | قبض برق ۷۵ درصد مردم کمتر از ۵۰ هزار تومان است خسارت ۵۰ میلیارد ریالی طوفان اخیر به کشاورزی خراسان رضوی قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد اعلام شد (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) | سیر کیلویی ۱۵۰ هزار تومان
سرخط خبرها

ظرفیت های سازمان همکاری اقتصادی اکو برای توسعه ترانزیت خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۰۳۰۶۶
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
ظرفیت های سازمان همکاری اقتصادی اکو برای توسعه ترانزیت خراسان رضوی
خراسان رضوی به دلیل همسایگی با کشور‌های آسیای مرکزی، می‌تواند به پل ارتباطی این کشور‌ها به آب‌های آزاد تبدیل شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «تیم مارشال» نویسنده کتاب «در اسارت جغرافیا» آسیای مرکزی را منطقه‌ای می‌داند که به دلیل دسترسی نداشتن به آب‌های آزاد در خشکی محصور شده است و در بن بست استراتژیک قرار دارد. این مسئله نشان می‌دهد که خراسان رضوی به دلیل همسایگی با کشور‌های آسیای مرکزی، می‌تواند به پل ارتباطی این کشور‌ها به آب‌های آزاد تبدیل شود.

خراسان رضوی دارای سه گذرگاه مرزی فعال شامل دوغارون با افغانستان و لطف آباد و سرخس با ترکمنستان است که هر سه سهم مهمی از این تجارت را برعهده دارند. همچنین بر اساس اعلام مسئولان راه آهن خراسان، بیش از ۷۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از گذرگاه ریلی سرخس می‌گذرد و همین نشان می‌دهد که ایستگاه راه آهن سرخس، معبر مهم ترانزیت ریلی ایران است. همچنین خراسان رضوی به دلیل موقعیت جغرافیایی نقش مهمی در توسعه ترانزیت منطقه‌ای و همکاری‌های سازمان اکو دارد. 

این استان به عنوان یکی از محور‌های اتصال ایران با کشور‌های آسیای مرکزی و افغانستان می‌تواند در تسهیل ترانزیت و تجارت بین المللی نقشی کلیدی ایفا کند. خراسان رضوی در مسیر کریدور‌های مهم ترانزیتی، از جمله کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب قرار دارد. این موقعیت، امکان ارتباط با کشور‌های آسیای میانه (ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان) و افغانستان را فراهم می‌کند.

ظرفیت‌های ترانزیت خراسان رضوی

کریدور شرق-غرب یا جاده ابریشم یکی از کریدور‌هایی است که از خراسان رضوی می‌گذرد. مسیر ایرانی کریدور شرق-غرب از مرز‌های شمال شرقی ایران شامل: دوغارون، سرخس، باجگیران، لطف آباد و اینچه برون، به مرز‌های خروجی غربی و شمال غربی شامل جلفا، بازرگان، سرو، رازی، تمرچین، باشماق، خسروی و برعکس است. این مسیر افزایش ترانزیت از چین به ترکیه و کشور‌های اروپایی و همچنین درجهت معکوس را هدف گذاری کرده است.

گذرگاه ریلی چابهار-سرخس با اتصال به سواحل مکران با هدف توسعه استان‌های شرقی، ایجاد شاخه جدید در کریدور شمال- جنوب در دست احداث است. ایران با تکمیل خط آهن چابهار-سرخس می‌تواند نقشی پررنگ در صنعت ترانزیت ایفا کند که علاوه بر درآمدزایی، منجر به استحکام روابط با کشور‌های آسیای میانه می‌شود.

خراسان رضوی از نظر موقعیت ترانزیتی در ارتباط زمینی و مستقیم با پنج کشور قرار دارد. درمجموع ۳۵کشور در دنیا هست که این‌ها دسترسی به آب‌های آزاد و دریا ندارند و از این میان، پنج کشور همسایه خراسان رضوی هستند.

چالش‌های ترانزیت خراسان رضوی

  • کمبود شبکه بزرگراهی
  • فرسوده بودن ناوگان‌های حمل و نقل استان
  • کمبود تجهیزات مدرن در گمرکات
  • نوسانات نرخ ارز
  • صدور بخشنامه‌های خلق الساعه 
  • نبود متولی واحد در حوزه ترانزیت.
  • طولانی بودن فرآیند‌های تشریفات گمرکی در مرز‌ها
  • مشکل تبادل ارزی در اخذ کرایه حمل

راهکار‌های توسعه ترانزیت خراسان رضوی

  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی
  • نوسازی ناوگان‌های حمل ونقل
  • ایجاد متولی واحد برای ترانزیت
  • تدوین قانون‌های مشترک بین ایران و کشور‌های اکو در حوزه ترانزیت و گمرک
  • حذف رویه‌ها و ابلاغیه‌های زائد قانونی و اداری
  • بهره گیری از فناوری‌های نوین در حوزه حمل ونقل
  • حمایت از شرکت‌های حمل ونقل داخلی و بین المللی
  • کاهش زمان و هزینه‌های تشریفات 
  • گمرکی و اداری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->