بروکراسی، مانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نحوه خرید بلیت بازی پرسپولیس و ملوان در هفته بیست‌وسوم لیگ برتر + لینک و قیمت بررسی قیمت امروز تلفن‌های همراه (۲۲ اسفند ۱۴۰۳) | سامسونگ A۵۵ چقدر شده است؟ قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۲ اسفند ۱۴۰۳) | چانگان در محدوده ۲ میلیارد تومان بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۲ اسفند ۱۴۰۳) مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی: ۱۰۸ مگاوات نیروگاه خورشیدی استان تا زمان پیک بار سال ۱۴۰۴ وارد مدار می‌شود مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی: ۶۰ تا ۷۰ درصد ساختمان‌های روستایی مقاوم هستند مسکن در بن‌بست رکود (۲۲ اسفند ۱۴۰۳) مثبت کم‌حجم شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۲ اسفند ۱۴۰۳) قطع جریان گاز حدود ۱۲۰۰ مشترک متخلف در خراسان رضوی افزایش نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۳ | شمار جویندگان کار در خراسان‌رضوی ۵۵ درصد افزایش یافت مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی: بخش تونل مسیر ریلی مشهد-گلبهار ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان رضوی: برای تابستان پیش رو ۴.۵ مترمکعب کسری آب خواهیم داشت توزیع میوه و خرما تنظیم بازار در مشهد از فردا (۲۳ اسفند ۱۴۰۳) آغاز می‌شود قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۲۲ اسفند ۱۴۰۳) قطع یارانه ۱۰۰ هزار نفر در پایان اسفند ۱۴۰۳ زمان اجرای مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی مشخص شد جهانگیر: ادعای سیستماتیک‌بودن فساد در کشور برای ناامیدکردن مردم است | آخرین اخبار از پرونده چای دبش مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران: فعلا برنامه‌ای برای سهمیه بنزین نوروزی نداریم پیشتازی تورم در مقابل افزایش درآمد‌های خانوار | یک دهه غفلت از سفره مردم قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۲ اسفند ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۹۳ هزار تومان جا خوش کرد مدیرعامل توزیع برق مشهد: تا پایان فروردین ۱۴۰۴ قطعی برق نخواهیم داشت قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در مشهد افزایش یافت (۲۲ اسفند ۱۴۰۳) + جدول فرصت ثبت نام جاماندگان دریافت سود سهام عدالت ۲ روز دیگر تمدید شد (۲۲ اسفند ۱۴۰۳) دلار ۱۰۰ هزار تومان می‌شود؟ | پیش‌بینی‌هایی که درست از آب درآمد سقف صدور کارت هدیه افزایش یافت (۲۲ اسفند ۱۴۰۳) قیمت مصوب میوه شب عید ۱۴۰۴ در مشهد مشخص شد + تاریخ شروع و جایگاه‌های عرضه آخرین وضعیت قیمت ارز‌های دیجیتال در بازار امروز (۲۲ اسفند ۱۴۰۳) طرح امداد نوروزی سایپا از ۲۷ اسفند تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ اجرا می‌شود
سرخط خبرها

ظرفیت های سازمان همکاری اقتصادی اکو برای توسعه ترانزیت خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۰۳۰۶۶
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
ظرفیت های سازمان همکاری اقتصادی اکو برای توسعه ترانزیت خراسان رضوی
خراسان رضوی به دلیل همسایگی با کشور‌های آسیای مرکزی، می‌تواند به پل ارتباطی این کشور‌ها به آب‌های آزاد تبدیل شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «تیم مارشال» نویسنده کتاب «در اسارت جغرافیا» آسیای مرکزی را منطقه‌ای می‌داند که به دلیل دسترسی نداشتن به آب‌های آزاد در خشکی محصور شده است و در بن بست استراتژیک قرار دارد. این مسئله نشان می‌دهد که خراسان رضوی به دلیل همسایگی با کشور‌های آسیای مرکزی، می‌تواند به پل ارتباطی این کشور‌ها به آب‌های آزاد تبدیل شود.

خراسان رضوی دارای سه گذرگاه مرزی فعال شامل دوغارون با افغانستان و لطف آباد و سرخس با ترکمنستان است که هر سه سهم مهمی از این تجارت را برعهده دارند. همچنین بر اساس اعلام مسئولان راه آهن خراسان، بیش از ۷۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از گذرگاه ریلی سرخس می‌گذرد و همین نشان می‌دهد که ایستگاه راه آهن سرخس، معبر مهم ترانزیت ریلی ایران است. همچنین خراسان رضوی به دلیل موقعیت جغرافیایی نقش مهمی در توسعه ترانزیت منطقه‌ای و همکاری‌های سازمان اکو دارد. 

این استان به عنوان یکی از محور‌های اتصال ایران با کشور‌های آسیای مرکزی و افغانستان می‌تواند در تسهیل ترانزیت و تجارت بین المللی نقشی کلیدی ایفا کند. خراسان رضوی در مسیر کریدور‌های مهم ترانزیتی، از جمله کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب قرار دارد. این موقعیت، امکان ارتباط با کشور‌های آسیای میانه (ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان) و افغانستان را فراهم می‌کند.

ظرفیت‌های ترانزیت خراسان رضوی

کریدور شرق-غرب یا جاده ابریشم یکی از کریدور‌هایی است که از خراسان رضوی می‌گذرد. مسیر ایرانی کریدور شرق-غرب از مرز‌های شمال شرقی ایران شامل: دوغارون، سرخس، باجگیران، لطف آباد و اینچه برون، به مرز‌های خروجی غربی و شمال غربی شامل جلفا، بازرگان، سرو، رازی، تمرچین، باشماق، خسروی و برعکس است. این مسیر افزایش ترانزیت از چین به ترکیه و کشور‌های اروپایی و همچنین درجهت معکوس را هدف گذاری کرده است.

گذرگاه ریلی چابهار-سرخس با اتصال به سواحل مکران با هدف توسعه استان‌های شرقی، ایجاد شاخه جدید در کریدور شمال- جنوب در دست احداث است. ایران با تکمیل خط آهن چابهار-سرخس می‌تواند نقشی پررنگ در صنعت ترانزیت ایفا کند که علاوه بر درآمدزایی، منجر به استحکام روابط با کشور‌های آسیای میانه می‌شود.

خراسان رضوی از نظر موقعیت ترانزیتی در ارتباط زمینی و مستقیم با پنج کشور قرار دارد. درمجموع ۳۵کشور در دنیا هست که این‌ها دسترسی به آب‌های آزاد و دریا ندارند و از این میان، پنج کشور همسایه خراسان رضوی هستند.

چالش‌های ترانزیت خراسان رضوی

  • کمبود شبکه بزرگراهی
  • فرسوده بودن ناوگان‌های حمل و نقل استان
  • کمبود تجهیزات مدرن در گمرکات
  • نوسانات نرخ ارز
  • صدور بخشنامه‌های خلق الساعه 
  • نبود متولی واحد در حوزه ترانزیت.
  • طولانی بودن فرآیند‌های تشریفات گمرکی در مرز‌ها
  • مشکل تبادل ارزی در اخذ کرایه حمل

راهکار‌های توسعه ترانزیت خراسان رضوی

  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی
  • نوسازی ناوگان‌های حمل ونقل
  • ایجاد متولی واحد برای ترانزیت
  • تدوین قانون‌های مشترک بین ایران و کشور‌های اکو در حوزه ترانزیت و گمرک
  • حذف رویه‌ها و ابلاغیه‌های زائد قانونی و اداری
  • بهره گیری از فناوری‌های نوین در حوزه حمل ونقل
  • حمایت از شرکت‌های حمل ونقل داخلی و بین المللی
  • کاهش زمان و هزینه‌های تشریفات 
  • گمرکی و اداری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->